Ofte stilte spørsmål
Ofte stilte spørsmål
Her har vi samlet et utdrag av de ofte stilte spørsmål. Har du andre spørsmål, ber vi deg ta kontakt med oss.
Det tar ca. 15min for en leilighet og 25min for hus.
Det er som regel ikke behov for å flytte på møbler eller annen innredning, men skapdører og dører mellom rom må åpnes for å få nøyaktig resultat. Dette gjøres av 3D-skan operatør ved ankomst.
Etterprosessering av 3D-skan er den mest tidkrevende delen av jobben, dette tar 1,5 til 2 dager.
Avvik på 0,10mm kan forekomme på enkeltmål.
Det er merkbare forskjeller og for å finne ut av forskjellene på de ulike teknologier, kan du lese mer i artikkel skrever her.
Det kommer an på situasjonen, dersom det er målt feil av fagkyndig så hviler som regel ansvaret på vedkommende. Det kan likevel være tidkrevende å få erstatning. Dersom du har selger eller kjøperforsikring vil det være forsikringsselskapet som fører saken på dine vegne.
I de tilfeller der fagkyndig har anbefalt bruk 3D-laserskanning grunnet krevende leilighet og selger likevel ønsker tradisjonell oppmåling, hviler ansvaret fult og helt på selger.
Romly garanterer for at arealet er målt korrekt i henhold til kravene i ny avhendingslov som stiller krav om maksimalt 2 % avvik ved oppmåling av areal.
Aktuelt
Kjøper tilkjent erstatning i arealtvist etter dokumentasjon med 3D-laserskan
Kravet om prisavslag i størrelsesorden 288.000,- ble først avvist grunnet for mange sprikende oppmålinger av areal. Kjøper krevde deretter saken fremlagt for Finansklagenemnda Eierskifte, og fikk tilkjent erstatning etter å ha fremlagt arealmåling ved bruk av 3D-laserskanning.